Få hjelp Blogg Somatics Drop-In Utdanning Workshops Om Kontakt Book samtale Logg inn

Har du fått gjentatte massasjer og likevel slipper ikke muskelspenningene eller smertene taket?

Uncategorized Feb 26, 2021

Det er en grunn til at musklene ikke klarer å slappe av i mer enn noen timer eller dager etter massasje eller annen behandling vi mottar av andre.

De fleste som har kronisk stramme, vonde og stive muskler, er kjent med å gå et sted for å få hjelp av andre for smertene, der noen gjør noe med oss. Men mange er ikke bevisst på hva muskelspenningene eller smertene henger sammen med. Ei heller har de lært hva som skjer når musklene spenner seg eller hva de selv kan gjøre og hvordan for å reversere problemene. Utfordringen med at andre gjør noe på oss, er at spenningene og smertene ikke blir adressert på det nivået de har sitt utspring, nemlig i hjernen.

Kronisk spente muskler kan med tiden skape muskelsmerter eller press rundt ledd, nerver eller ryggsøyle. Spente muskler betyr slitne muskler og ofte smerte. Kroniske muskelspenninger skaper også melkesyre i musklene. Syren irriterer de sensoriske nervene i musklene, som da sender beskjed til hjernen med varsel om at noe skjer.

 

Selv om smertene og spenningene føles i musklene og kroppen, trenger ikke det bety at noe er galt der.

I stedet kan dette være signaler om at noe endrer seg i musklene dine, for eksempel at de gradvis blir strammere, og at dette er noe du bør være oppmerksom på og eventuelt gjøre noe med. Det trenger ikke bety at noe er ødelagt.  

 Smerter i musklene kan for eksempel henge sammen med at de ikke klarer å slappe av når de skal slappe av og at de ikke lenger kan strekke seg ut til en normal hvile lengde. Noen muskler er over aktive mens andre ligger i strekk eller klarer ikke gjøre jobben sin.

Spente muskler er kortere enn muskler som slapper av og de har ofte redusert muskelkraft og dårligere funksjon enn muskler som virker som de skal.

 

Grunnen til at mange opplever at problemene kommer tilbake like etter behandling, er fordi man gjerne blir behandlet for- og på selve symptomet, i stedet for å arbeide med årsaken til det.

 Vi trenger et mer helhetlig perspektiv for å forstå og kunne gjøre noe med smertene våre. Det er lite vits i å massere en vond skulder, hvis det er musklene i kroppens senter eller musklene rundt brystkassen som trekker skulderen for eksempel fremover eller nedover. Da kan en skjev eller fremoverlutende holdning, dra skulderen med seg i den ene eller andre retning. Selv om det er skulderen som er offeret, kan altså årsaken sitte et helt annet sted. Dessuten har hjernen mistet kontrollen over de spente musklene og den har glemt hvordan de skal slappe av. Da er det ikke nok å massere akkurat der det gjør vondt, for årsaken sitter nemlig i hjernen.

 

I Somatics arbeider vi helhetlig med årsaken (hjernen) og adresserer i tillegg hele muskelmønstre i kroppen.

Ettersom musklene både foran, bak og på utsidene samarbeider om å opprettholde en normal kroppsholdning og bevegelse, må derfor hele muskelmønstrene og hjernen som styrer musklene våre, være med for at vi skal få tilbake kontakten med og kontrollen over musklene.

 

Har du noen gang opplevd at noen muskler føles svake?

Svake muskler kan det bety at de i stedet er slitne av å være på jobb hele tide. Det er som om du skulle jobbe døgnet rundt uten pause. Hvor lenge hadde du orket å være «på» før du ble utmattet og kroppen sa STOPP?

Muskelspenningene har sin årsak i at hjernen har lært at musklene skal være «på» hele tiden. Det har den lært gjennom måten du har respondert på livets hendelser, hvilke tankemønstre du har, hvilke følelser som går på autopilot, valgene og atferden din gjennom et langt liv og ellers skader, ulykker og langvarig stress for å nevne noe. De automatiserte responsene i musklene etter livets utfordringer, lagres i hjernen og blir med tiden det "normale" spenningsnivået i musklene dine. Dette er en tilstand i hjernen og må derfor adresseres både via hjernen og musklene dine samtidig for at smertene og spenningene skal bli mindre.

 

Massasje og tilnærminger der noen trykker, strekker eller manipulerer utsiden din, er passivt for både kroppen og hjernen.

Dette er grunnen til at musklene ikke slapper av særlig lenge etter massasje eller andre behandlinger som påføres kroppen din. Passivt vil si at du tar imot noe fra andre mens du selv ligger stille. Her er det ingen læring involvert for hjernen og nervesystemet ditt og derfor kjenner du kanskje ikkje på forandring som varer.

Det er altså hjernen som er årsaken til kroniske muskelspenninger og det er også den som lager smertene dine. Når noen gjør noe PÅ deg – er det en manipulering utenifra. Det kan sette i sving ting i nervesystemet, øke blodsirkulasjonen og bidra til at noe skjer i hormonsystemet ditt. Men det er mer kortvarig. Dette kan også få skylt ut slaggstoffer og syre, men det vil ikke ha noen innvirkning på nervesignalene som går i loop mellom hjernen og musklene dine. Derfor har dette en mer midlertidig virkning.

Når musklene står fast på autopilot er det fordi hjernen sender signaler til musklene med beskjed om hvor mye musklene skal spennes. Dette er helt utenfor din og andre sin kontroll. Massasje eller andre passive tilnærminger, samt stretching, er også passivt og uten læring for hjernen. Ingen læring, ingen forandring. Det er derfor musklene dine blir like stive, stramme og smertefulle etter gjentatte massasjer eller behandlinger og selv om du strekker og tøyer og bøyer. Musklene spretter tilbake til korte, stramme og automatiserte spenninger like etter eller etter noen dager.

 

Var dette dårlige nyheter?

Da kommer jeg med gode nyheter her. Du kan gjøre noe med det. Og, den beste nyheten er at du kan gjøre det selv. Du trenger bare vite hva du skal gjøre og hvordan du skal gjøre det. Om du virkelig vil at det skal forandre seg MÅ du altså gjøre noe selv, jevnlig og over tid. Du trenger og nullstille kroppen og hjernen samtidig og det finnes det ingen quick fix eller one sice fits all.

God muskelfunksjon, muskler som slapper av, mindre smerter og fri bevegelighet skjer nemlig IKKE uten at du involverer deg i din egen prosess. Og hver enkelt av oss har sitt unike nervesystem som må møtes på sin unike måte. Det er likevel en "oppskrift" som du kan benytte for å skape forandring. Det kan være ganske enkelt når du vet hvordan.

 

Velfungerende muskler er ferskvare

I likhet med store og sterke muskler, god kondisjon, optimal emosjonell og mental helse, en regulert kroppsvekt eller det å være god i en idrett, vil det kreves daglig og bevisst handling for å bli der du ønsker å være. For å holde ved like det du har oppnådd, kreves jevnlig praksis, et dedikert fokus, tålmodighet og standhaftighet. DA får du resultater. Slik er det også med muskelsystemet vårt. Det trenger vedlikehold og en stadig re-setting på lik linje med en datamaskin. Du trenger omstart på maskinen og oppdatere harddisken jevnlig for at programmene skal fungere optimalt. Slik er det også for musklene og hjernen vår.

  

Er du nysgjerrig på hva du kan gjøre for «vondtene dine»?

Eller ønsker du å lære hvordan du selv kan gjøre dette, slik at du blir selvhjulpen, i stedet for avhengig av andre?

Bli med på Drop-in timer i Somatics.

Onsdag 10 mars kl 09.00-10.30 setter jeg opp neste Drop-in time online.

Pris 290,-

 Da blir temaet: Frihet i nakke og skuldre

Her får du lære om årsakene til skuldersmerter, hva du selv kan gjøre og HVORDAN gjøre det. Du lærer øvelser du kan gjøre hjemme og får opptaket av timen slik at du kan benytte øvelsene hjemme.

 

Mange sier at Somatics er som å få massasje fra innsiden i stedet for på utsiden.

Det er fordi vi adresserer hovedårsaken til muskelspenningene og smerter - hjernen. Gjennom sakte og enkle øvelser benytter du hjernens læringssenter, nervesystemet og musklene sammen på en unik, smart og skånsom måte. Du lærer hjernen å slippe taket i stramme muskler, få passive muskler til å skru seg på igjen, lære musklene å slappe av, redusere smerter og endre holdningen til kroppen.

 

Ble du nysgjerrig på Somatics?

Sjekk ut Facebook gruppen Mindre smerter mer glede. Her finner du informasjon og øvelser du kan benytte til egentrening. Du kan melde deg inn her:Mindre smerte mer glede

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.